Algemene voorwaarden

Art. 1    Definities

  1. In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
    Reflect Factory Glazenwasserij en Schoonmaakdiensten: de eigenaar en/of medewerker van Reflect Factory Glazenwasserij en Schoonmaakdiensten deze algemene voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten. Reflect Factory Glazenwasserij en Schoonmaakdiensten wordt hierna nader aangeduid met ‘wij’, ‘ons’ of ‘onze’.
    Wederpartij en/of opdrachtgever: iedere (rechts)persoon, die met ons een overeenkomst heeft afgesloten, respectievelijk wenst af te sluiten, diens evt. vertegenwoordiger, gemachtigde, rechts verkrijgende en erfgenamen.
    Overeenkomst: de overeenkomst tussen ons en de wederpartij en/of opdrachtgever.

Art. 2    Algemeen

  1. Al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan worden uitsluitend beheerst door de onderhavige voorwaarden. Afwijkingen dienen uitdrukkelijk schriftelijk met ons overeengekomen te worden. Mondelinge afspraken met of toezeggingen van een of meer ondergeschikten hebben geen enkele geldigheid.
  2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten die met ons worden gesloten, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
  3. Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de wederpartij wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  4. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
  5. Wij kunnen voorwaarden stellen indien communicatie tussen partijen of het verrichten van rechtshandelingen per e-mail plaats vindt.

Art. 3    Aanbiedingen

  1. Alle door ons gedane aanbiedingen, in welke vorm dan ook, zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
  2. Indien wij een voorbeeld hebben getoond of verstrekt, wordt dit vermoed slechts te zijn getoond of verstrekt bij wijze van aanduiding. De (uiteindelijk) te verrichten diensten kunnen van het voorbeeld afwijken, tenzij uitdrukkelijk was vermeld dat zou worden  uitgevoerd conform het getoonde of verstrekte voorbeeld.
  3. Wij gaan uit en wederpartij staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan ons gegeven informatie waarop wij onze aanbieding baseren.
  4. Toezending van aanbiedingen en/of (andere) documentatie verplicht ons niet tot acceptatie van een order. Acceptatie wordt door ons zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen 14 dagen aan de wederpartij ter kennis gebracht.
  5. In afwijking van het bepaalde in artikel 6:225 lid 2 BW zijn wij niet gebonden aan in de aanvaarding door de potentiële wederpartij voorkomende afwijkingen van de uitgebrachte aanbieding.
  6. De in onze aanbiedingen genoemde termijnen voor door ons te verrichten prestaties zijn globaal, indicatief en slechts informatief. Overschrijding ervan geeft de wederpartij geen onmiddellijke aanspraak op schadevergoeding of ontbinding. Een overeengekomen  prestatietijd is derhalve geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij het niet tijdig verrichten van de prestatie dient de wederpartij ons schriftelijk in gebreke te stellen.
  7. Indien wij kosten hebben moeten maken om de wederpartij een aanbieding te kunnen doen, hebben wij het recht deze kosten bij de wederpartij in rekening te brengen.
  8. Aanvragen en offertes worden omschreven met de uit te voeren werkzaamheden per locatie. De kosten per offerte zijn afhankelijk van tijd en expertise om de opgegeven werkzaamheden uit te voeren. De kosten voor het maken van een offerte is 15% van het maandbedrag genoemd in de offerte  met een minimum van 50 euro ex btw per offerte. Deze kosten worden niet in rekening gebracht indien de opdracht bevestigd wordt aan Reflect Factory.

Art. 4    Overeenkomst

  1. Wij zijn gerechtigd bij of na het aangaan van de overeenkomst, alvorens (verder) te presteren, van de wederpartij zekerheid of vooruitbetaling te verlangen dat zowel aan de betalings- als aan de overige verplichtingen voldaan zal worden. Indien de wederpartij met de verlangde zekerheidstelling of vooruitbetaling in gebreke blijft, vervalt de eventueel op ons rustende leveringsplicht, onverminderd ons recht op vergoeding van schade, kosten en interest.
  2. Wij zijn bevoegd om indien wij dit noodzakelijk dan wel wenselijk achten voor een juiste uitvoering van de aan ons verstrekte opdracht, bij uitvoering van de overeenkomst derden in te schakelen, waarvan de kosten aan de wederpartij zullen worden doorberekend.
  3. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kunnen wij de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  4. Een overeenkomst wordt aangegaan voor een minimale periode van 3 maanden. Dit geldt ook als minimale periode indien de opdrachtgever van dienstverlener wisselt. De opzegtermijn is ook dan 3 maanden.

Art. 5    Verplichtingen van de opdrachtgever

  1. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en/of ruimtes, waarvan wij aangeven dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig beschikbaar zijn.
  2. De opdrachtgever dient ervoor te zorg te dragen dat wij tijdig, dat wil zeggen voordat er door ons begonnen dient te worden met de uitvoering van de te verrichten werkzaamheden, de beschikking heeft over alle met betrekking tot de gegeven opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen, toewijzingen, etc.
  3. De opdrachtgever dient zich te onthouden van gedragingen welke het voor ons onmogelijk maakt de opdracht naar behoren uit te voeren.
  4. De opdrachtgever dient ons op de vooraf bekend gemaakte werktijden toegang te geven tot de plaats(en) waarin of waarop de werkzaamheden dienen te worden verricht.
  5. Voor zover de opdrachtgever verantwoordelijk is voor vertragingen bij het begin en tijdens het uitvoeren van de door ons in het kader van de opdracht te verrichten werkzaamheden, is de opdrachtgever jegens ons aansprakelijk voor de door ons geleden en te lijden schade.
  6. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan ons zijn verstrekt en/of de aangegeven ruimtes niet beschikbaar zijn, hebben wij het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven bij de wederpartij in rekening te brengen.
  7. Indien door ons ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden verrichten op de locatie van de wederpartij of een door de wederpartij aangewezen locatie, draagt de wederpartij kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

Art. 6    Prijzen en meerwerk

  1. Tenzij anders vermeld zijn onze prijzen:
    exclusief B.T.W., evt. andere belastingen, heffingen en rechten,
    exclusief evt. kosten van o.a. administratie en verzekering,
    vermeld in EURO (€); eventuele tussentijdse koerswijzigingen worden doorberekend.
  2. Het ontstaan van meerwerk, 25% van het offertebedrag te boven gaande, zal in een zo vroeg mogelijk stadium schriftelijk aan de wederpartij worden gemeld, doch in elk geval voorafgaande aan de uitvoering daarvan.
    De wederpartij wordt geacht met de uitvoering van meerwerk en de daaraan verbonden kosten te hebben ingestemd tenzij de wederpartij tijdig na melding ons heeft bericht van dat meerwerk af te zien. Meerwerk kan niet leiden tot ontbinding van de overeenkomst. Meerwerk kan tot gevolg hebben dat het tijdstip van voltooiing van de werkzaamheden wordt beïnvloed.
  3. Ingeval van tussentijdse, onvoorziene verhoging van een kostprijsfactor(en) zijn wij gerechtigd om de orderprijs dienovereenkomstig te verhogen, een en ander met inachtneming van eventueel ter zake doende wettelijke voorschriften.

Art. 7    Betaling

  1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen dient betaling zonder korting of verrekening te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum middels storting of overmaking op een door ons aangewezen bank- of girorekening. De op onze bankafschrift aangegeven valutadag wordt als dag van betaling aangemerkt.
  2. Alle door wederpartij verrichte betalingen strekken primair tot voldoening van eventuele rente en door ons gemaakte invorderingskosten en vervolgens ter voldoening van de oudste openstaande factuur(en). Wij kunnen, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de wederpartij een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. Wij kunnen volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de  opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
  3. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.

Art. 8    Rente en kosten

  1. Indien betaling niet binnen de bepaalde termijn heeft plaatsgevonden, is de wederpartij van rechtswege in verzuim en vanaf factuurdatum een rente van 2% per (gedeelte van een) maand verschuldigd over het (nog) openstaande bedrag. Als de wettelijke rente hoger is, geldt de wettelijke rente.
  2. Alle te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van de wederpartij. De gerechtelijke kosten omvatten mede alle feitelijke kosten van rechts- en   procesbijstand tijdens een gerechtelijke procedure gemaakt, welke het liquidatietarief van onze rechtsbijstandverlener te boven gaan. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen tenminste 20% van de hoofdsom met inbegrip van voornoemde rente over het door de wederpartij verschuldigde bedrag, zulks met een minimum van € 250,-

Art. 9    Annulering

  1. Indien de opdrachtgever een aan ons gegeven opdracht annuleert en wij hier mee instemmen, zal de opdrachtgever alle reeds door ons in het kader van de opdracht gemaakte kosten hebben te vergoeden, onverminderd ons recht op volledige schadevergoeding, waaronder begrepen gederfde winst.

Art. 10  Klachten

  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever direct na ontdekking schriftelijk aan ons kenbaar te worden gemaakt. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat wij in staat zijn adequaat te reageren.
  2. Na het indienen van de klacht dient de opdrachtgever ons de gelegenheid te gevende gegrondheid van de klacht te onderzoeken en zo nodig de gelegenheid te geven om alsnog de overeengekomen werkzaamheden te verrichten.
  3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is zullen wij slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 12 van deze algemene voorwaarden.

Art. 11  Opschorting en ontbinding

  1. Ieder der partijen is gerechtigd de overeenkomst te ontbinden door middel van een aangetekende brief, indien de andere partij na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling, stellende een termijn van ten minste 30 dagen, toerekenbaar tekort blijft schieten in de nakoming van wezenlijke verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst.
  2. Wij zijn bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
  • ons na het sluiten van de overeenkomst ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de wederpartij de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de wederpartij slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zijn verplichtingen zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
  • de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is. Zodra zekerheid is gesteld, vervalt de bevoegdheid tot opschorting, tenzij deze voldoening daardoor onredelijk is vertraagd.
  1. In geval de wederpartij:
  • in staat van faillissement wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surséance van betaling indient, dan wel beslag op het geheel of een gedeelte van zijn eigendommen wordt gelegd,
  • komt te overlijden of onder curatele wordt gesteld,
  • enige uit kracht der Wet of van deze condities op hem rustende verplichting niet nakomt,
  • nalaat een factuurbedrag of een gedeelte daarvan binnen de daarvoor gestelde termijn te voldoen,
  • overgaat tot staking of overdracht van zijn bedrijf of een belangrijk gedeelte daarvan, daaronder begrepen de inbreng van zijn bedrijf in een op te richten of reeds bestaande vennootschap, dan wel overgaat tot wijziging in de doelstelling van zijn bedrijf, hebben wij door het louter plaatsgrijpen van een dergelijke omstandigheid het recht hetzij de overeenkomst te ontbinden, hetzij enig bedrag verschuldigd door de wederpartij op grond van de door ons verleende diensten, terstond en zonder enige waarschuwing of ingebrekestelling in zijn geheel op te eisen, alles onverminderd ons recht op vergoeding van kosten, schaden en rente.
  1. Voorts zijn wij bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
  2. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn onze vorderingen op de wederpartij onmiddellijk opeisbaar. Indien wij de nakoming van de verplichtingen opschorten, behouden wij de aanspraken uit de wet en overeenkomst.
  3. Wij behouden steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Art. 12 Aansprakelijkheid en verjaring

  1. Wij zijn uitsluitend aansprakelijk voor zover door de (Nederlandse) Wet bepaald.
  2. Onze aansprakelijkheid is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door onze verzekeraar wordt uitbetaald, doch zal in geen geval het totale bedrag van de betreffende order te boven gaan.
  3. Behoudens de algemeen geldende rechtsregels van openbare orde en goede trouw, zijn wij niet gehouden tot enige vergoeding van schade, van welke aard dan ook, direct of indirect, waaronder bedrijfsschade, aan roerende of onroerende zaken, dan wel aan personen, zowel bij de wederpartij als bij derden.
  4. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook voortvloeiend uit of te wijten aan afwijkingen dan wel gebreken, die reeds voor de aanvang van de werkzaamheden aanwezig waren, aan zaken en/of bouwwerken van de opdrachtgever. Wij aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid m.b.t. stof of vocht wat zich naar binnen dringt door eventuele bouwkundige gebreken.
  5. Wederpartij vrijwaart ons voor alle gevolgen van onder onze verantwoordelijkheid plaatsvindend of gevonden hebbend handelen of nalaten dat inbreuk maakt op rechten van derden en/of dat aan derden schade berokkent of daartoe bijdraagt, voor zover de betreffende inbreuken c.q. schade hun oorzaak vinden in omstandigheden die aan wederpartij mogen   worden toegerekend dan wel tot diens risicosfeer behoren, behoudens voor zover de aanknopingspunten voor toerekening aan ons aanmerkelijk zwaarder wegen dan de aanknopingspunten voor toerekening aan wederpartij.
  6. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat wij zijn uit gegaan van door de wederpartij verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor ons kenbaar behoorde te zijn.
  7. Wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van ons in de opdrachtgever eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang moeten vinden.
  8. Indien de opdrachtgever materialen of gereedschappen van ons, nodig voor de uitvoering van de opdracht, onder haar hoede heeft, is de opdrachtgever verantwoordelijk voor deze materialen en gereedschappen. Bij vermissing of beschadiging hebben wij het recht dit bij de opdrachtgever in rekening te brengen.
  9. Wij kunnen nimmer aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt door derden, aan of met losliggend steigermateriaal en/of opgebouwde steigers die zich onbeheerd aan de openbare weg en/of afgesloten bouwterreinen bevinden.
  10. Alle aanspraken jegens ons, die niet binnen 1 jaar na hun ontstaan bij ons zijn ingediend, vervallen door verjaring.
  11. Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle (rechts)personen waarvan wij ons ter uitvoering van de overeenkomst bedienen.

Art. 13  Overmacht

  1. Onder “overmacht” wordt verstaan:
    elke van partijen onafhankelijke c.q. onvoorzienbare omstandigheid waardoor nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs door de andere partij niet meer kan worden verlangd, werkstakingen in ons bedrijf daaronder begrepen, alsmede stakingen in andere bedrijven dan die van ons, wilde stakingen of politieke stakingen in ons bedrijf, een algemeen gebrek aan benodigde grondstoffen en andere voor het tot stand brengen van de overeengekomen prestatie benodigde zaken of diensten, niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan wij afhankelijk zijn en algemene vervoersproblemen.
  2. De partij die meent in overmacht te (komen te) verkeren, dient de andere partij daarvan onmiddellijk in kennis te stellen.
  3. Indien de overmacht naar ons oordeel van tijdelijke aard is of zal zijn, hebben wij het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de omstandigheid die de overmacht oplevert zich niet meer voordoet.
  4. Is naar ons oordeel de overmacht situatie van blijvende aard, dan kunnen partijen een regeling treffen over de ontbinding van de overeenkomst en de daaraan verbonden gevolgen. Partijen hebben in dat geval geen recht op vergoeding van de geleden of te lijden schade, tenzij anders is overeengekomen.
  5. Wij hebben ook het recht ons op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat wij onze zijn verbintenis hadden moeten nakomen.
  6. Wij zijn gerechtigd betaling te vorderen van hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst is gepresteerd. In dat geval wordt naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.

Art. 14  Geheimhouding en privacy

  1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. De partij die      vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
  2. Indien wij, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, gehouden zijn vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en wij ons ter zake niet kunnen beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan zijn wij niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
  3. De wederpartij vrijwaart ons voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie door de wederpartij wordt gehouden of waarvoor de wederpartij uit hoofde van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij de wederpartij bewijst dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan ons toerekenbaar zijn.

Art. 15  Concurrentiebeding

  1. Wederpartij zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede één jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed zakelijk overleg ter zake heeft plaatsgehad en slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van ons, medewerkers van ons of van ondernemingen waarop ter uitvoering van deze overeenkomst een beroep is gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.

Art. 16  Toepasselijk recht

  1. Op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Internationale regelingen die op de overeenkomst van toepassing zouden kunnen zijn worden uitgesloten voor zover de betreffende regeling uitsluiting toelaat.

Art. 17 Geschillen

  1. Alle geschillen, waaronder begrepen die welke slechts door één partij als zodanig beschouwd worden, voortvloeiend uit of verband houdende met de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn of de betreffende voorwaarden zelf en hun uitleg of uitvoering, zowel van feitelijke als juridische aard, zullen worden beslecht door de bevoegde burgerlijke rechter binnen wiens ambtsgebied onze vestigingsplaats is gelegen.
  2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Art. 18  Wijziging en uitleg van de voorwaarden

  1. Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de tekst daarvan steeds doorslaggevend.
  2. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.
  3. Wij zijn bevoegd wijzigingen aan te brengen in deze voorwaarden.